Nannaskolan tog hem pokaler i First Lego League!

Den 12 november avgjordes 2022 års upplaga av First LEGO League och Nannaskolan åkte hem tre pokaler rikare!

I år deltog 110 000 elever från 110 olika länder. Nannaskolan representerades av "Team Nanna" i åk 6 och 7 samt "SunCase" i åk 9.

Vi deltog i deltävlingen som gick av stapeln på Tekniska museet i Stockholm där totalt 25 lag deltog. Under dagen tävlade laget i robotprogrammering samt i ett innovationsprojekt.

I robottävlingen gäller det att med hjälp av en LEGO-robot programmera och lösa ett antal givna uppdrag. Alla lag tävlar med samma bana på två och en halv minut. Dessutom gör varje lag ett innovationsprojekt. Lagen får presentera sitt projekt för en jury och de bedöms utifrån många olika kriterier som innovation, samarbete, kärnvärden m.m.

Efter en hel dag då vi sprang runt i museet för att göra flera olika robottävlingar och många olika presentationer blev det dags för finaler och prisutdelning. Niorna gick nästan vidare till slutspelet i robotkörningen men missade med minsta möjliga marginal.

När det var dags för prisutdelning i innovationsprojektet blev båda Nannaskolans lag nominerade. SunCase kom trea och Team Nanna vann!
Efter stort jubel på scenen gick vinnande Team Nanna ner, men fick direkt gå upp igen då de även hade vunnit priset för bästa kärnvärden.

Efter en härlig dag i Stockholm åkte vi hem med tre fina pokaler i LEGO!

8 december 2022