Nöt- och parfymförbud på skolan

Nötförbud i våra lokaler

Sedan 1 januari 2016 är det totalförbud mot nötter i kommunens alla skolor.

Utbildningsnämnden har beslutat att  att det är förbjudet att införa och äta alla former av nötter i samtliga skollokaler på grund-, gymnasie- och särskolor dygnet runt.

Nötförbudet införs med hänsyn till allergiker, som kan få mycket svåra komplikationer vid en reaktion.

Det här gäller alla nötter som till exempel cashew-,  hassel-, para-, pekan-, pistage-, macadamia- och valnötter. Jordnötter och mandel omfattas också av beslutet.

Muskot-, pinje- och kokosnötter är inga egentliga nötter och är därför tillåtna.

Förbud mot att spraya parfym och andra starka dofter

Då vi har elever och personal som är allergiska mot starka dofter, är det inte tillåtet att spraya parfym eller andra doftande produkter (t.ex. hårspray) i skolans lokaler.

Om du använder en parfymerad produkt – visa hänsyn genom att applicera en mindre mängd, innan du kommer till skolan.