Tre nomineringar till White Guide Junior!

Nomineringarna regnar över Nannaskolan! När den prestigefyllda tävlingen White Guide Junior avgörs i Göteborg den 19 september 2017 är det inte bara titeln Årets gastronomiska rektor som kan hamna hos oss, utan även Årets skolkock och Årets skolrestaurang! Nu får vi hålla tummarna hela sommaren!

Här kan ni läsa mer om tävlingen och nomineringarna: http://whiteguidejunior.com/

Läs också rektor Henrik Ljungbloms egna ord om hur han ser på skolmat

Restaurang eller bespisning? Jag minns den smala trappan som gick upp på övervåningen i Björsjö skola i södra Dalarna. Där möttes man av en glad kvinna som rullade egna köttbullar till skolans alla fyrtio barn. Gudomligt gott och precis som hemma.

Sedan flyttade man till Uppsala och minns den nybyggda bespisningen för femhundra elever. Mattanten portionerade upp maten och man fick rivna morötter ELLER vitkål. Några lärare eller andra vuxna såg man inte röken av. De som gillade bus och stök hade fritt fram. Självklart var man bara road publik. ;-)

Idag går jag varje dag till en restaurang som få lunchhak på stan matchar. Flera rätter. Stor salladsbuffé. Hembakat bröd. Jag sitter i en trivsam miljö och stannar gärna lite extra tillsammans med mina lunchkamrater. Jag vet vad en skola behöver för att dagen ska kännas bättre. Nanna Bistro.

Henrik Ljungblom
Rektor Nannaskolan