Nya framgångar i First Lego League!

Lördagen den 11 november avgjordes First LEGO League 2023-2024 runt om i världen. I Norden deltar ca 600 lag i 35 olika regionala finaler.

Elever tävlar i First Lego League. Foto: Privat

Nannaskolan representerades av lag Nannaskolan 1 och lag Nannaskolan 2 från åk 7 och 8. Vi deltog i deltävlingen som gick av stapeln på Tekniska museet i Stockholm där totalt 24 lag deltog.

Under dagen tävlar laget i robotprogrammering samt i ett innovationsprojekt. I robottävlingen gäller det att med hjälp av en LEGO-robot programmera och lösa ett antal givna uppdrag byggda av LEGO-bitar. Alla lag tävlar med samma bana på två och en halv minut. Dessutom utvecklar varje lag ett innovationsprojekt. Lagen får presentera sitt projekt genom en utställning och ett fördrag för en jury. Lagen bedöms i många olika kriterier som innovation, samarbete, kärnvärden med mera.

Efter en tidig start med avfärd mot Stockholm strax innan klockan 08.00 tog vi tåg och buss till Tekniska museet. Direkt när vi kom till museet var det invigning. Efter den energifyllda starten plockade vi upp våra utställningar och började förbereda oss för robotmatcher och presentationer.

Efter en hel dag då vi sprang runt i museet för att göra flera olika robottävlingar och många olika presentationer blev det dags för finaler och prisutdelning.

Nannaskolan lag 2 missade semifinal i robotprogrammeringen med endast några få poäng. Nannaskolan lag 1 vann tredjepris för innovationsprojektet! De fick komma upp på scenen och hämta en LEGO-pokal!

Efter en härlig dag i Stockholm åkte vi hem glada och med ytterligare en LEGO-pokal till prisskåpet!

24 november 2023