Öppet hus
Tisdagen den 21 januari 2025 mellan kl 17:00 och 19:30 har vi öppet hus här på Nanna! Då är alla välkomna att kika på skolans lokaler, träffa personal och elever och uppleva vår fina skola på plats.
Passa på att äta middag i Nannaskolans prisbelönta restaurang Nanna Bistro som håller öppet 17:00-18:30 och kommer servera en buffé för 70:-/vuxen och 35 :-/barn. Middagen fixad!
Här nedan svarar vi på några frågor som vi brukar få under öppet hus.
Hur stor chans har man att komma in på Nannaskolan?
Det beror på var du bor och hur många andra som söker till Nannaskolan. Alla som söker får sin skolplats genom kommunens urval som bygger på relativ närhet. Läs mer via denna länk.
Hur många klasser tar ni in till hösten?
Vi kan inte säga hur många platser det kommer att finnas till hösten, då det inte är Nannaskolan som fördelar platserna i grundskolan. Läsåret 24/25 tog vi in fem klasser i årskurs 7, alltså 150 elever.
Hur väljer jag estetämne?
Du väljer estetämne i början av varje läsår. Du kan ha samma estetämne år efter år om du vill. Det viktigaste vid valet är att du känner dig intresserad av eller nyfiken på ämnet – vi kräver inte några förkunskaper. Läs mer om våra estetämnen här.
Garanteras jag en plats på det estetämne jag valt?
Det finns inga garantier på att du varje år får ditt förstahandsval. Det beror på hur många som väljer det ämnet. Under de tre år du går på Nanna kommer du dock med största sannolikhet få ha ditt förstahandsval en stor del av tiden.
Kan jag byta estetval under läsåret?
Möjligheterna att byta estetval under läsåret är begränsade. Efter jullovet kan elever som vill prova ett annat estetval ibland lyckas byta, men det finns ingen garanti.
Måste jag ha ett estetval?
Ja. Estetämnena är Nannaskolans inriktning inom ”skolans val” (ämnen som inte betygsätts). Ett pass i veckan är obligatoriskt.
Hur ser ett schema ut?
En elevs schema ser olika ut från år till år och man läser vissa ämnen i block under kortare perioder. Några ämnen läggs parallellt över årskursen, till exempel svenska och NO. Det innebär att flera klasser har samma ämne på schemat samma tid i veckan.
Vi försöker att undvika håltimmar så mycket det går när vi lägger schemat. Ställs vi inför valet sovmorgon/kort dag, så lägger vi hellre sovmorgon till de lite äldre eleverna, medan de yngre istället slutar tidigare.
Hur är NO-undervisningen organiserad?
NO-ämnena periodläses, vilket innebär att eleverna under ett läsår har ett NO-ämne i taget med tre lektioner i veckan. Undervisningen sker också i klassblandade 20-grupper.
Hur läses de praktiska ämnena?
Teknik, musik, hemkunskap och bild läses i halvklass under en termin varje läsår. När den ena klasshalvan har musik har de andra teknik, och när den ena har bild har de andra hemkunskap. Hela klassen har slöjd samtidigt, men är uppdelade på textil- och träslöjd, vars salar ligger i anslutning till varandra.
Jobbar ni med programmering?
I tekniken programmerar vi i alla årskurser. Exempel: i åk 8 programmerar vi legorobotar och i åk 7 och 9 jobbar vi med MicroBits.
Var har man idrott?
Nannaskolan har ingen egen idrottshall, utan eleverna tar sig till Bolandskolan under idrottslektionerna. Det är en promenad på ca 25-30 minuter dit. Ibland är det idrottspass på andra ställen, t.ex. utomhus eller på Fyrishov.
Vad kan man göra på rasterna?
När det är fint väder är det trevligt ute på skolgården, med olika sittytor, klätterställning samt basket- och kingplan. Bollar kan lånas i kiosken. Inne i skolan har vi också en lounge med soffor att hänga i, pingisbord och fussballspel. Olika spel kan lånas i kiosken.
Är det bra mat på Nannaskolan?
Nanna Bistro har vunnit många priser i nationella tävlingar. Bland annat har restaurangen tagit hem första priset två år i White Guide Juniors tävling om Sveriges bästa skolmat. Kökspersonalen är mycket engagerad i att erbjuda eleverna bra mat lagad från grunden.
I Nanna Bistro serveras också frukost varje morgon, med bl a egenbakat bröd, för elever och personal som vill mysa och äta lite före första lektionen. Läs mer om köket på Nanna Bistros egen sida.
Hur stödjer ni elever?
Vi anpassar vårt stöd utifrån elevens behov; enskilt, liten grupp eller stöd i klass. Vår huvudtanke är att vi ska hjälpa elever med strategier och kompletterande stöd (utifrån det som eleven jobbar med i ett visst ämne) som gör att de, efter en tid, klarar att arbeta på egen hand i klassrummet.
Vi jobbar med kompletterande stöd så som t.ex. muntliga prov och även med specialpedagogiskt stöd så som avkodningsträning, lästräning, grundläggande matematik och taluppfattning etc.
Vårt fokus är i huvudsak på kärnämnena; svenska, engelska och matematik med tät kontakt med undervisande lärare.